In 1965 werd het bestaande eenklaviers orgel in de toen nog Hervormde Kerk te Mijnsheerenland (tegenwoordig Protestantse gemeente te Mijnsheerenland) door de orgelmakers gebr. van Vulpen te Utrecht gerestaureerd en met Rugwerk en Pedaal vergroot, onder advies van wijlen Lambert Erne. De hischorische waarde van het instrument werd destijds onderkend en men is dan ook met dienovereenkomstige zorgvuldigheid te werk gegaan. Het orgel ging bij de gelegenheid van die restauratie de geschiedenis in als een anoniem instrument uit het midden van de 18e eeuw. Geintrigeerd door die anonimiteit besloot de eerste organist van Mijnsheerenland, Herman Lammers, tot het uiterste te pogen de historie van het orgel te achterhalen. Zijn verslag van die werkzaamheden kunt u hieronder lezen. Het illustreert duidelijk wat een werk het uitpluizen van de historie van een orgel met zich mee kan brengen. Men kan de speurtocht dientengevolge tevens zien als een pleidooi voor meer samenwerking op dit gebied, aangezien hier zaken in het geding zijn, die bij beslissingen op restauratiegebied van wezenlijk belang kunnen worden genoemd.

Onderstaand volgt de dispositie van het orgel na de restauratie van 1965.

HOOFDWERK

Rugwerk

* : oude stemmen

Speurtocht naar het oude orgel door Herman Lammers

origineel speurtocht naar het oude orgel.pdf

Klik op het document hierboven om deel 1 te lezen van de speurtocht naar het orgel.

Orgel Lammers.pdf

Klik op het document hierboven om het vervolg en nieuwe ontwikkelingen te lezen over het orgel.

Klik op de afbeelding hierboven om afbeeldingen en kopien van documenten te bekijken.

Orgel-Dorpskerk

Dorpskerk Antependia Restauratie kerk

Kerkstraat 11

3271 BH Mijnsheerenland

Huur Gebouwen Foto's & publiciteit

Herkomst van ons orgel

De redactie kreeg van de heer Nico Dircksens een document binnen dat gaat over de herkomst van ons orgel. Niet alleen de herkomst van het orgel wordt beschreven, maar ook wat historie van de plaats Heusden. Aan de orde komen de bierbrouwerij “De drie hoefijzers” en de herkomst van de bijnaam van de nonnen aldaar; de grauwzusters.

Het hele document is HIER te lezen