Tranen van Laurentius

Onze dorpskerk in Mijnsheerenland is vernoemd naar de heilige Laurentius. Hij leefde in de derde eeuw. Over zijn leven is niet zoveel bekend, wel over hoe hij waarschijnlijk aan zijn einde kwam:

Omdat keizer Valerianus weet dat Laurentius als diaken weldoende is rondgegaan tussen de arme christenen, concludeert hij daaruit dat Laurentius veel geld en goederen tot zijn beschikking moet hebben. De keizer zet hem gevangen en eist veel geld. Als Laurentius verlof vraagt om het gevraagde op te halen, besteedt hij zijn tijd nuttig door alles wat er is aan de armen uit te delen. Als hij met lege handen, maar met een grote groep arme mensen terugkeert bij zijn rechters verklaart hij, wijzend op de stoet van mensen: "Zie daar de schatten van de Kerk."

Dit wordt hem niet in dank afgenomen. Hij wordt gefolterd en overlijdt tenslotte, maar verloochent zijn geloof niet, in tegendeel juist. Heel het indrukwekkende verhaal is HIER na te lezen.

Zijn naamdag wordt gevierd op de datum van zijn vermoedelijke sterfdag, 10 augustus.

En door die datum komt het dat Laurentius in verband wordt gebracht met een bekende meteorenzwerm, de Perseïden, die in deze tijd van het jaar actief zijn. De vallende sterren worden vergeleken met de tranen van Laurentius.

Tranen boven de Laurentiuskerk

Op de vroege morgen van zondag 13 augustus 2017 was het gelukkig mooi helder. Ik had een mooi plekje net buiten Mijnsheerenland uitgezocht om ‘de tranen van Laurentius’ of te wel de Perseïden te gaan bekijken. Het is altijd een verrassing hoeveel er gezien gaan worden. Ik zat nog maar net of er vielen er drie gelijk achter elkaar. Dat ging dus wel goed komen. Ook zonder vallende sterren was het al prachtig. De planeet Venus was net op gekomen en stond te schitteren in het oosten tussen de vele sterren. De vallende sterren bleven intussen maar vallen. Ik was al gauw de tel kwijt. Net na vijven begonnen van alle kanten de merels te zingen en toen het wat later begon te schemeren, liet de Heilige Laurentius zich nog één keer van zijn beste kant zien; er vielen drie mooie tranen richting de kerk.

René Koster