Hoop in coronavirustijd

Nu we elkaar voorlopig niet kunnen ontmoeten tijdens de zondagse eredienst, willen we hier een mogelijk bieden om toch als gemeente met elkaar in contact te blijven.

Heeft u aan een muziekstuk, lied of gedicht veel steun op het ogenblik. Bent u verrast door een tekening of kaart van kind of kleinkind.

Heeft u een mooi initiatief gezien of gehoord. Of wilt u wat anders kwijt in deze onzekere tijd.

Laat het weten aan de redactie van de Mijnsheerenkerk. (redactie@mijnsheerenkerk.nl)

We verzamelen hier de reacties, zo kunnen we van elkaar zien wat ons bezig houdt.

En het hoeft niet bij één bericht te blijven. Houdt ons maar regelmatig op de hoogte van wat u bezig houdt.

Wie voegt er een nummer toe aan

de lijst "Hoop in coronatijd"?

Stuur een nummer naar redactie@mijnsheerenkerk.nl

14 april

Thea van der Laar wil graag het volgende delen:

Dit indrukwekkend solo-optreden wil ik graag delen. Uiting van grote eenzaamheid in de hele wereld maar ook verbondenheid toont Andrea Bocelli ons in deze lege kathedraal. Niet alleen zijn concert maar ook zijn woorden en beelden van Italië hebben grote indruk op mij gemaakt.

Geniet van zijn muziek en mooie woorden.

Nog even een hele duidelijke waarschuwing waarom we 1,5 meter bij elkaar vandaan moeten blijven.

pagina 1, 2, 3, 5, 6

18 april

Gedicht ingezonden door Ria Groeneveld. Dit gedicht staat op haar boekenlegger. Bemoedigend en altijd hoopvol.

19 april

In de verkondiging van onze predikant ds. Wim Hendriks werd door hem het nummer van Sela genoemd:

Ik zal er zijn. Dit lied is toegevoegd aan de "Hooplijst in coronatijd".

19 april

Suzanne Zwanenburg wil graag het volgende met ons delen in deze bijzondere tijd:

Afgelopen vrijdag luisterde ik naar de podcast van “Eerst dit” (Exodus 16.21-36), waarin God nogmaals het belang van het houden van de sabbat benadrukte. Onwillekeurig bracht mij dit op de tijd waarin we nu leven, waarin het lijkt of we elke dag weer gedwongen lijken te worden tot rust, tot leegte, tot niets. Een tijd waarin we wellicht mogen gaan beseffen wat écht belangrijk is. Een tijd ook, waarin velen lijden onder het isolement, jongeren zich vervelen, ouders horendol worden van thuis werken én de kinderen opvangen én helpen met schoolwerk. Lijden of zegen? Of beide?

Na alle narigheid die we hierover horen, zou ik graag de andere kant van deze medaille willen belichten. Voor ons is deze crisis, ondanks alle beperkingen, een zegen gebleken.

Na een redelijk lange tijd van onrust en hectiek kwamen we september vorig jaar eindelijk in rustiger vaarwater. Nu zouden we weer lekker op adem kunnen komen, ontspannen en weer genieten van al het goede wat het leven te bieden heeft. Niets was minder waar.

Zowel lichaam als geest waren ingesteld op haast, stress en weigerden dit los te laten. We zaten in de haast-modus en bleven daar ook in. Tot de corona-maatregelen ingingen. We hielden en houden ons aan de regels en zie: er kwam rust in ons leven. Langzaam maar zeker ebde alle onrust, alle haast uit ons systeem en wat tevoorschijn kwam was harmonie, dankbaarheid en geluk. Het is een rust die goed doet, leidt tot lange gesprekken, tijd om te denken over het leven en hoe dat voor ons voelt, tijd voor grote stilte.

Iemand zei mij ooit: ‘In de stilte ontmoet je God’. Het is waar.

In onze keuken hangt al sinds jaar en dag een klein kaartje aan het ‘niet-vergeten-schoolkrijtbord’ met een tekst van Isaac van Ninivé, een Syrische woestijnmonnik die leefde in de 7e eeuw A.D. Hij zegt:

“Heb de stilte lief boven alle dingen:

Zij zal je een vrucht aandragen die in woorden onmogelijk beschreven kan worden.

In het begin zijn wij het die onszelf dwingen te zwijgen.

Maar vervolgens groeit er uit ons zwijgen iets dat ons tot het zwijgen aantrekt.

Dat het leven je het gevoel mag schenken van dat iets, dat uit de stilte geboren wordt.”

Ik lees het vaak. Het geeft mij rust en een gevoel van harmonie. Het brengt me terug bij mezelf. Het brengt me terug bij mijn ziel en haar plaats in de schepping.

Ik hoop van harte dat deze woorden voor een ieder van u die ze leest en op zich in laat werken een bijzondere ervaring oplevert.

Door naar pagina    5